دوخت و تولید لباس انواع گوناگونی دارد و هر نوع آن دارای لازمه های خاص خود می باشد. برای مثال میان تولید شلوار با تولید مانتو تفاوت وجود دارد و هر کدام به دستگاه های متفاوتی نیازمند هستند.شباهت و تفاوت هایی میان روند تولید لباس وجود دارد که می توان از آن ها فاکتور گرفت و کلیاتی را از تولیدی پوشاک بیان کرد.
مراحل تولید تا ارائه یک لباس بدین شکل است :
- ارزیابی کالا و طرح : یعنی طرح طراح لباس با محصول نهایی مطابقت داشته باشد
- ارزیابی متریال : یعنی متریال از لحاظ کیفیت ، قیمت متناسب با طرح باشد
- پیش بینی فروش : یعنی تخمین زدن فروش محصول قبل از تولید
- برنامه ریزی و تخمین بودجه : یعنی تخمین بودجه ای که برای تولید محصول لازم است
- دوخت اولیه : یعنی دوختی که بدون ویرایش یا تغییر باشد(به اصطلاح محصول خام)
- ارزیابی دوخت : یعنی بررسی و عیب یابی بعد از دوخت، توسط طراح
- توسعه ی دوخت : یعنی افزایش تیراژ تولید
- عکاسی : یعنی هنر ثبت در ذهن مشتری
- بازاریابی : یعنی پیداکردن بستر فروش
- فروش : یعنی ارائه محصول نهایی
- بسته بندی و ارسال : یعنی احترام به مشتری
- حسابداری : یعنی ثبت صورتحساب
- ارزیابی فروش : یعنی بررسی میزان سود
بخش دوخت و اجرای طرح ، خود شامل چندین مبحث است:
- درک طراحی : خیاط علم خواندن طرح را داشته باشد
- ساخت الگو : به توانایی رسم الگو از روی طرح گفته می شود
- یکسان سازی متریال و طرح : تهیه متریال مورد نیاز طرح مدنظر
- دوخت اولیه : اجرای اولیه توسط خیاط
- ارزیابی : بررسی و عیب یابی توسط طراح
- توسعه دوخت و سرعت : تولید بیشتر در زمان کمتر با حفظ کیفیت
برای اجرای بهتر و هماهنگی اعضای تیم تولید به مکانی مشخص نیاز است.
یک استودیوی طراحی و تولید یا کارگاه تولید حرفه ای متشکل از موارد زیر است که البته بسته به محصول تولیدی عناوین متفاوت می باشد:
- مود برد
- کتاب های مرجع
- فابریک برد
- چرخ های صنعتی
- چرخ سردوز
- چرخ لبه دوز
و دستگاه ها و وسیله های دیگر
همچنین این مجموعه از نظر اعضا شامل افراد ذیل می باشد:
- مدیر کل
- مدیر توسعه
- طراح یا طراحان
- خیاط اصلی و ناظر
- برش کار
- اتوکار
- چرخ کار
و سایر افراد تیم ...
مجموعه اجرا و دوخت هماسان طبق این اصول عمل می کند